تازه های هیدروژن و پیل سوختی
Hydrogen & Fuel Cell
H2 Industries کارخانه 1.4 میلیارد دلاری تبدیل زباله به هیدروژن را در عمان توسعه می دهد
مؤسسه عمومی شهرکهای صنعتی عمان، موسوم به مداین، با شرکت آمریکایی صنایع H2 برای ایجاد یک کارخانه 1.4 میلیارد دلاری زباله به هیدروژن در این کشور متحد شده است که این مرکز در زمینی ساحلی به مساحت 200000 متر مربع ساخته خواهد شد.
صنایع H2 در بیانیه ای اعلام کرد که پس از تکمیل این پروژه، تولید سالانه هیدروژن و دی اکسید کربن تولید شده از پسماندها ارزش صادراتی بیش از 268 میلیون دلار خواهد داشت که شامل 67000 تن هیدروژن سبز و 1 میلیون تن CO2 است.
آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر میگوید، پیشبینی میشود که هیدروژن ۱۲ درصد از مصرف جهانی انرژی و ۱۰ درصد کاهش انتشار دیاکسید کربن را تا سال ۲۰۵۰ به خود اختصاص دهد که ناشی از فوریت تغییرات آبوهوایی و تعهد کشورها به کربن صفر خالص است و به اشکال مختلف از جمله هیدروژن آبی، سبز و خاکستری در دسترس است. آبی و خاکستری از گاز طبیعی به دست می آیند در حالی که سبز با استفاده از منابع تجدید پذیر تولید می شود.
کارخانه پیشنهادی در عمان در ابتدا تا 1 میلیون تن زباله جامد شهری را که از اپراتورهای مدیریت پسماند تامین می شود و از سایت های دفن زباله استخراج می شود، تبدیل می کند. که ظرفیت توسعه برای مدیریت تا 4 میلیون تن زباله را خواهد داشت.
این پروژه شامل ساخت یک تاسیسات خورشیدی فتوولتائیک با ظرفیت 300 مگاوات با بار پایه است که شامل 70 مگاوات ذخیره برق خواهد بود[1].
Topsoe از SAF و پروژه دیزل تجدید پذیر در کانادا پشتیبانی می کند
Refuel Energy برنامه های خود را برای ساخت یک کارخانه سوخت تجدیدپذیر با ظرفیت 3000 بشکه در روز در جنوب انتاریو، کانادا را اعلام کرده است.
پروژه پیشنهادی که Refuel YYZ نام دارد، نیازهای سوخت هوانوردی و زمینی منطقه تورنتو بزرگ را که محل سکونت 6 میلیون کانادایی است تامین می کند، در حالی که انتشار CO2 را برای کاربران نهایی تا 80 درصد کاهش می دهد.
این کارخانه از فناوریهای HydroFlexTM و H2bridgeTM اختصاصی Haldor Topsoe برای تولید گازوئیل تجدیدپذیر و سوخت پایدار هوانوردی (SAF) استفاده خواهد کرد که مواد اولیه برنامه ریزی شده شامل ترکیبی از چربی های زائد، روغن ها و گریس ها، مانند روغن های پخت و پز استفاده شده از منابع منطقه، چربی های حیوانی و روغن های گیاهی غیرخوراکی است.
مدیر عامل The Americas در Topsoe گفت: فناوریهای پیشرو در بازار ما مکمل یکدیگر هستند و با هم برخی از سوختهای تجدیدپذیر کمشدت کربن را در جهان تولید خواهند کرد.
زهراب موانی، مدیر و یکی از بنیانگذاران Refuel، گفت: ما از ساختن چنین تیم قدرتمندی با Topsoe و Fluor برای تولید سوخت های تجدیدپذیر خود و تضمین اجرای موفق پروژه هیجان زده هستیم. با ادامه توسعه و نزدیکتر شدن به آینده کم کربن، اخبار هیجان انگیز زیادی برای به اشتراک گذاشتن وجود دارد.
Refuel انتظار دارد در سال 2023 تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری را بگیرد و در صورت تایید، تولید در تاسیسات جدید در سال 2025 آغاز می شود[2].
Hyundai Rotem پروژه ایستگاه سوخت رسانی هیدروژن مایع را آغاز می کند
شرکت Hyundai Rotem، سازنده سیستمهای ریلی کره جنوبی تحت گروه هیوندای موتور، روز جمعه اعلام کرد که برنده یک پروژه نمایشی برای ساخت یک ایستگاه سوخترسانی هیدروژن مایع در یک مجتمع فناوری صنعتی در استان Gangwon کره شده است. این شرکت در نظر دارد تا سبد کسب و کار هیدروژن خود را با طی کردن مراحل اولیه بازار شارژ هیدروژن مایع را تقویت کند.
هیدروژن مایع حالت مایع عنصر هیدروژن در فشار اتمسفر است. عنصر هیدروژن باید تا دمای منفی 253 درجه سانتیگراد خنک شود تا مایع شود. این می تواند در حالت گازی به کاهش حجم بینجامد و ذخیره سازی و حمل و نقل آسان تر شود. فناوری کلیدی ایستگاه سوخت رسانی، تغییر ایمن حالت هیدروژن از مایع به گاز است.
Hyundai Rotem چیدمان داخلی تجهیزات و سیستم عامل خود را در جایگاه سوخت رسانی به نمایش خواهد گذاشت. یکی از مقامات Hyundai Rotem گفت: این اولین بار است که فناوری یک شرکت داخلی در یک ایستگاه سوخت رسانی هیدروژن مایع اعمال می شود.
در ژانویه سال جاری، Hyundai Rotem اعلام کرد که این تاسیسات قرار است در ماه فوریه تولید انبوه را با ظرفیت تولید 20 دستگاه استخراج هیدروژن آغاز کنند. هر دستگاه استخراج 640 کیلوگرم هیدروژن در روز تولید می کند که برای شارژ کامل 129 دستگاه از Nexo، خودروی کاربردی اسپرت هیوندای با نیروی هیدروژن کافی است[3].
دعوت نخست وزیر هند از نخست وزیر بریتانیا برای پیوستن به ماموریت ملی هیدروژن هند
نخست وزیر نارندرا مودی روز جمعه با بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در دهلی نو گفتگوی مفصلی داشت. به گزارش ANI، در طول مذاکرات، مودی از بریتانیا دعوت کرد تا به مأموریت ملی هیدروژن هند بپیوندد.در جریان یک سخنرانی مشترک رسانه ای، نخست وزیر مودی: “ما تعهد خود را برای تحقق وعده های داده شده در COP 26 اعلام کردیم. از بریتانیا دعوت می کنیم به ماموریت ملی هیدروژن هند بپیوندد.”.
نخست وزیر همچنین در مورد توافق تجاری آینده که یکی از برنامه های اصلی سفر دو روزه جانسون به هند بوده است صحبت کرد.
نخست وزیر بوریس جانسون با تاکید بر تعهد نخست وزیر مودی به روابط هند و بریتانیا، گفت: «ما امروز گفتگوهای فوق العاده ای داشته ایم و روابط خود را از هر نظر تقویت کرده ایم. شراکت بین هند و بریتانیا یکی از دوستی های تعیین کننده زمان ما است[4].
استفاده از کامیون هیدروژنی NuGen™ جدید در معدن موگالاکونا
راه اندازی کامیون حمل و نقل معدن فوق کلاس هیدروژنی Anglo American – که جدیداً nuGen™ نامگذاری شده است در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی
این کامیون صرفاً از هیدروژن نیرو نمی گیرد، هم فناوری پیل سوختی هیدروژنی و هم فناوری باتری لیتیومی را شامل می شود.
این ماشین از پیشرانه 2 مگاواتی متشکل از پیلهای سوختی Ballard Power Systems ساخت کانادا (هشت ماژول FCveloCity®-HD 100 کیلووات) و یک ماژول برق ویلیامز پیشرفته مهندسی (WAE) بهره میبرد، در آکسفوردشایر، انگلستان که با سیستم الکترونیکی توسط ادغام کننده اصلی و شریک فناوری انگلیسی First Mode، در سیاتل ایالات متحده همراه شدند. مخزن سوخت هیدروژن روی کامیون توسط NPROXX که مقر آن در هلند است توسعه یافته است، در حالی که فناوری و زیرساخت خارج از کامیون شامل یک نیروگاه الکترولیزر 3.5 مگاواتی از شرکت نروژی Nel برای تولید هیدروژن و سیستم سوختگیری Plug Power است.
اما nuGen™ با اندازه و مقیاس خود اولین نوآوری در جهان است که طراحی شده برای کارکردن با محموله 291 تنی در شرایط واقعی معدن. این راه اندازی، هم به صورت محلی و هم مجازی، شامل نمایش کاری از کامیون nuGen™ و یک تور راهنما از مجتمع تولید، ذخیره سازی و سوخت گیری هیدروژن در محل است[5].
تاکسی های هیدروژنی، تضمینی برای شهرهای کم کربن فرانسه
حدود یک سوم (31٪) از انتشار گازهای گلخانه ای در فرانسه از بخش حمل و نقل در سال 2019 سرچشمه می گیرد. دولت قبلاً اعلام کرده است که قصد دارد این رقم را به ویژه با ترویج هیدروژن کم کربن در بخش حمل و نقل کاهش دهد.
به غیر از حمل و نقل سنگین، یکی از راه های امیدوار کننده ناوگان وسایل نقلیه است که از تاکسی ها شروع می شود.
متیو گاردیس، مدیرعامل Hype در مصاحبه ای به EURACTIV گفت: «هیدروژن کارایی عملیاتی واقعی را برای استفاده های تصادفی فشرده مانند تاکسی ها را فراهم می کند.
در سال 2015، گاردیس کسب و کار خود را در پاریس راه اندازی کرد و ناوگانی از تاکسی ها را با یک پیل سوختی هیدروژنی راه اندازی کرد که از نظر عملکرد، این تاکسیها میتوانند با موتورهای احتراقی رقابت کنند، زیرا میتوانند 500 تا 700 کیلومتر را قبل از نیاز به شارژ مجدد طی کنند که فقط پنج دقیقه طول میکشد. گاردیس افزود، امروزه «تمام ظرفیتهای تولیدی که در آن سرمایهگذاری میکنیم، تولید هیدروژن سبز است» که از طریق الکترولیز آب از انرژیهای تجدیدپذیر تولید میشود[6].
فنلاند می تواند تا سال 2050 بخش بزرگی از نیازهای هیدروژن اروپا را ایجاد کند
فنلاند می تواند پاسخی برای تولید مقادیر مورد نیاز هیدروژن سبز برای اروپا برای دستیابی به انتشار صفر خالص خود تا سال 2050 داشته باشد.
به گفته Fingrid، شبکه ملی برق فنلاند که هدف آن ادغام هیدروژن در شبکه انرژی این کشور و قرار دادن کشور بر روی نقشه فناوری های هیدروژن است.
شرکت Fingrid که مسئول این پروژه میباشد قبلاً قراردادهای اتصال به ارزش بیش از 5000 مگاوات برای پروژه های برنامه ریزی شده برای تکمیل در 2022-2024 را امضا کرده است. Fingrid در مجموع 150000 مگاوات استعلام در مورد پیوستن به شبکه اصلی دریافت کرده است و اگر همه پروژه ها پیش برود، انتظار می رود که سالانه حدود 500 تراوات ساعت برق تولید کند.
از این پتانسیل، نزدیک به 450 تراوات ساعت می تواند برای نیازهای صنایع جدید در دسترس باشد که با تولید بیش از 300 تراوات ساعت هیدروژن خالص مطابقت دارد.
این رقم بزرگی است که برای هیدروژن اعمال می شود و می تواند صنعت را به طور قابل توجهی کربن زدایی کند[7].
شراکت Aker Horizons و Statkraft در زمینه هیدروژن تجدیدپذیر در هند و برزیل
شرکتهای نروژی Aker Horizons و Statkraft قرار است در تولید هیدروژن تجدیدپذیر و آمونیاک در هند و برزیل با تمرکز بر صنایع فولاد و کود در هر کشور همکاری کنند.
در برزیل، آنها قصد دارند با توسعه دهنده باد و خورشیدی Sowitec برای توسعه پروژه های هیدروژن سبز و آمونیاک در ایالت باهیا شریک شوند و اولین پروژه بخش کود برای شروع عملیات تجاری تا سال 2027 برنامه ریزی شده است.
یورگن تزشوپ، معاون اجرایی این شرکت در بخش انرژی بینالمللی، در بیانیهای گفت: «با تولید انرژی تجدیدپذیر قابلتوجه و فعالیتهای بازار در هند و برزیل، Statkraft موقعیت خوبی برای جذب فرصتهای هیدروژن سبز در این دو بازار بزرگ و مهم انرژی دارد.»
بخش هیدروژن پاک Aker دارای تجربه در تولید هیدروژن، آمونیاک و متانول است، در حالی که Statkraft تخصص خود را در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر ارائه خواهد کرد.
به گفته این شرکت ها، فولاد و آمونیاک حدود 9 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهند.
هند حدود 100 میلیون تن در سال فولاد تولید می کند، در حالی که مصرف هیدروژن این کشور حدود 7 میلیون تن در سال است. به گفته این شرکت ها، این میزان می تواند تا سال 2030 به 12 میلیون تن در سال برسد.
هیدروژن تجدید پذیر می تواند جایگزین هیدروژن، زغال سنگ و گاز مبتنی بر سوخت فسیلی در تولید فولاد و آمونیاک شود.
این شرکتها میگویند: «جایگزینی آمونیاک خاکستری وارداتی با آمونیاک سبز تولید محلی از کربنزدایی صنعت کشاورزی داخلی حمایت میکند و وابستگی به واردات را کاهش میدهد و در عین حال فرصتهای صنعتی سبز جدیدی ایجاد میکند».
به گفته این شرکت ها، برزیل حدود 8 درصد از تقاضای جهانی کود را به خود اختصاص می دهد و بیش از 80 درصد از مصرف خود را وارد می کند.
هند و برزیل هر دو مصرفکنندگان بزرگ هیدروژن هستند، سیاستهای دولتی حمایتی دارند و از منابع انرژی تجدیدپذیر در کلاس جهانی بهره میبرند که فرصتهای قابل توجهی را برای تولید هیدروژن سبز و آمونیاک فراهم میکند[8].
تسریع شدن طرح های هیدروژن سبز در آفریقای جنوبی
تلاش اروپا برای یافتن منابع جدید انرژی برای کاهش اتکای خود به روسیه باعث شده است که شرکتSasol Ltd، بزرگترین تولیدکننده سوخت آفریقای جنوبی، هدف جدیدی برای تسریع برنامه های هیدروژن سبز خود ارائه کند.
Sasol بر روی هیدروژن سبز ساخته شده توسط ماشین هایی به نام الکترولیز که توسط باد و خورشید کار می کنند واقع در سواحل شمال غربی آفریقای جنوبی تمرکز دارد. به گفته مدیر اجرایی Sasol ، فلیت وود گروبلر، این شرکت در حال انجام یک مطالعه امکان سنجی است که انتظار دارد طی دو سال آینده تکمیل شود.
گروبلر در مصاحبهای گفت: «انگیزه انرژیهای تجدیدپذیر مانند هیدروژن در دو ماه گذشته چند پله افزایش یافته است. آنچه در ذهن من تغییر می کند این است که ما باید در مباحث هیدروژنی خود سریعتر و سریعتر حرکت کنیم.
افزایش تقاضای انرژی می تواند به Sasol ، که بیش از نیم قرن است زغال سنگ را به محصولات مصنوعی تبدیل می کند، کمک کند تا سریعتر به سمت سوخت های پاک تر حرکت کند. گروبلر گفت که دومین آلوده کننده بزرگ آفریقای جنوبی تا کمی بیش از یک سال پیش حتی برنامه ای برای انتقال به انرژی سبز نداشت اما اکنون مانند Shell Plc و TotalEnergies SE قصد دارد تا سال 2050 به انتشار خالص صفر برسد[9].
استرالیا چگونه می تواند به اروپا کمک کند شکاف انرژی سبز خود را حل میکند
با جنگ در اوکراین که اتحادیه اروپا را مجبور به قطع وابستگی خود به سوخت های فسیلی روسیه کرد، یکی از فناوری های تجدیدپذیر که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است هیدروژن سبز است.
هیدروژن تولید شده با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید به جای گاز طبیعی، به عنوان کلیدی برای کربن زدایی بخش هایی مانند فولاد، کشتیرانی و مواد شیمیایی در نظر گرفته می شود. در ماه مارس، به عنوان بخشی از طرح RePowerEU برای جایگزینی واردات سوخت فسیلی روسیه، کمیسیون اعلام کرد که میخواهد هدف موجود در طرح آب و هوایی را از 5 میلیون تن به 20 میلیون تن تا سال 2030 چهار برابر کند.
در حالی که 10 میلیون تن در محل تامین خواهد شد، 10 میلیون تن دیگر نیاز به واردات دارد.
چندین کشور از جمله عمان و شیلی قبلاً اعلام کرده اند که قصد دارند به قطب تولید و صادرات هیدروژن سبز تبدیل شوند. اما برخی از بلندترین صداها از استرالیا می آید، جایی که مجموعه ای از ابتکارات برای توسعه پروژه های انرژی خورشیدی و بادی در مقیاس گیگاوات برای تولید هیدروژن سبز وجود دارد.
سال گذشته، شرکت های ساختمانی بریتانیا JCB و Ryze Hydrogen متعهد شدند که 10 درصد از تولید هیدروژن سبز FFI را در اختیار بگیرند، در حالی که در ژانویه، پیش از جنگ روسیه و اوکراین قراردادی را برای تأمین معادل 100000 تن هیدروژن سبز به شرکت آلمانی Covestro اعلام کرد.
جولی شاتلورث، مدیر اجرایی FFI، قبل از راهاندازی REPowerEU، در مصاحبهای گفت که شرکت او در حال تامین امنیت پروژهها در سراسر جهان است[10].
مرکز انرژی هیدروژن در دانشگاه نفت و گاز ترکمنستان راه اندازی شد
مرکز انرژی هیدروژن در دانشگاه نفت و گاز ترکمنستان راه اندازی شد.
مرکز انرژی هیدروژن که تقریباً دو ماه پیش بر اساس دانشگاه بین المللی نفت و گاز یاگشیگلدی کاکایف افتتاح شد، کار فعال خود را آغاز کرد.
همانطور که نشریه “ترکمنستان: عصر طلایی” گزارش می دهد، ایجاد مرکز نتیجه اقدامات دولت برای ترویج دیپلماسی انرژی بود.
وظیفه اصلی مرکز تربیت متخصصین سطح بالا و ایجاد همکاریهای علمی بین المللی در این زمینه، اجرای کار تحقیقاتی، تدوین و اجرای برنامه های علمی و آموزشی نوآورانه در تولید به منظور ایجاد و توسعه صنعت انرژی هیدروژن در ترکمنستان است.
فعالیت های مرکز جدید با هدف اجرای وظایف و برنامه عملیاتی در چارچوب نقشه راه توسعه همکاری های بین المللی ترکمنستان در زمینه انرژی هیدروژن برای سال های 2022-2023 می باشد.
اولین نشست آنلاین نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) با متخصصان مرکز انرژی هیدروژن و دانشجویان یک دانشگاه نفت و گاز اواخر بهمن ماه برگزار شد که شرکت کنندگان در مورد چشم انداز توسعه انرژی هیدروژنی، آموزش متخصصان مجرب در این زمینه و گسترش همکاری های بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.
متخصصان این مرکز بر اساس مطالعه و تجزیه و تحلیل تجربیات جهانی، پیشنهاداتی را برای معرفی فناوری های نوآورانه پیشرفته برای تولید انرژی هیدروژنی در ترکمنستان ارائه خواهند کرد[11].
دانشگاه کوئینزلند و دانشگاه فنی مونیخ در زمینه ی هیدروژن سبز همکاری می کنند
پروفسور اشورث، که ریاست گروه ویژه هیدروژنی جدید کوئینزلند را بر عهده دارد، گفت که این همکاری نشان دهنده شناخت روزافزون بین المللی است که اقتصاد قوی هیدروژن برای آینده انرژی پایدار حیاتی است.
کارشناسانی از برزیل، آلمان، ایتالیا، کانادا، لیتوانی، هلند، لهستان، پرتغال، سوئد، سوئیس، ایالات متحده و بریتانیا در این مطالعه با UQ و TUM همکاری می کنند.
UQ یکی از اعضای موسس اتحاد جهانی اقتصاد زیستی است که در سال 2018 تأسیس شد و یکی از دانشگاههای تحقیقاتی پیشرو در زمینه اقتصاد زیستی استرالیا است[12].
مشخصات:
نویسنده:شهاب نوشمند
آدرس ایمیل:[email protected]
آدرس لینکدین: https://linkedin.com/in/shahabnooshmand
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
منابع:
[1] https://www.thenationalnews.com/business/road-to-net-zero/2022/04/22/h2-industries-to-develop-14bn-waste-to-hydrogen-plant-in-oman
[2] https://biofuels-news.com/news/topsoe-supports-saf-and-renewable-diesel-project-in-canada
[3] https://www.kedglobal.com/hydrogen-economy/newsView/ked202204220008
[4] https://zeenews.india.com/india/modi-johnson-talks-india-invites-uk-to-join-indias-national-hydrogen-mission-says-pm-modi-2456198.html
[5] https://im-mining.com/2022/04/23/anglo-americans-newly-named-nugen-hydrogen-powered-truck-set-for-launch-at-mogalakewna-mine-on-may-6
[6] https://www.eceee.org/all-news/news/hydrogen-taxis-could-be-the-next-big-thing
[7] https://www.h2-view.com/story/finland-could-create-a-large-proportion-of-europes-hydrogen-requirements-by-2050
[8] https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/energy-transition/042622-aker-horizons-and-statkraft-partner-on-renewable-hydrogen-ammonia-in-india-brazil
[9] https://businesstech.co.za/news/business/580614/south-africas-biggest-fuel-producer-to-accelerate-green-hydrogen-plans
[10] https://www.reuters.com/business/sustainable-business/how-australia-could-help-europe-solve-its-green-energy-gap-2022-04-21
[11] https://hydrogen-central.com/hydrogen-energy-center-oil-gas-university-turkmenistan
[12] https://energynews.biz/university-of-queensland-and-technical-university-of-munich-form-green-hydrogen-partnership