تازه های هیدروژن و پیل سوختی
Hydrogen & Fuel Cell
اشاره یک گزارش جدید به استفاده از هیدروژن سبز برای دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس
یک گزارش جدید نشان می دهد که هیدروژن سبز و آمونیاک مشتق شده از هیدروژن سبز تنها سوخت های مقیاس پذیر هستند که می توانند به اهداف کاهش انتشار تعیین شده در توافقنامه پاریس دست یابند. این گزارش با عنوان “سوخت های دریایی آینده در ایالات متحده – گزینه ها و مسیرهای بالقوه آنها” در اوایل این هفته توسط گروه حمایت از محیط زیست غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده منتشر شد که در این گزارش بحث میشود که سوختهای جایگزین کشتیرانی در حال حاضر در دسترس هستند و انتقال ایالات متحده به این سوختها چگونه خواهد بود.
دانیل هابل، مدیر کمپین انتشار گازهای گلخانه ای Ocean Conservancy، خاطرنشان کرد: “ایالات متحده آماده است تا راه را در انتقال به سوخت های سبز برای بخش دریایی رهبری کند.”
«تولید سوختهای مبتنی بر هیدروژن سبز میتواند انتقال به سوختهای جدید کشتیرانی را در مسیرهای کریدور سبز امیدوارکننده در داخل ایالات متحده آغاز کند و میتواند پیشپرداختهای کلیدی را انجام دهد که سرمایهگذاریهای بیشتر در انرژیهای تجدیدپذیر را به همراه خواهد داشت و تقاضا برای اقدامات اقلیمی در بخش حملونقل جهانی را تامین میکند. ”
هیدروژن و آمونیاک دو سوختی هستند که هر دو پتانسیل تامین انرژی کشتیهای کشتیرانی را دارند و در عین حال گازهای گلخانهای صفر منتشر میکنند. سوخت هیدروژن سبز با تقسیم مولکولهای آب به هیدروژن با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر تولید میشود، در حالی که نیتروژن به صورت تجدیدپذیر از هوا جدا میشود و برای تشکیل آمونیاک سبز به آن اضافه میشود[1].
اولین جایگاه سوخت هیدروژن در کنار جایگاه های بنزین، گازوییل و برق در شهر ساراواک مالزی
در اوایل این ماه، پترولیوم ساراواک (پتروس) اولین ایستگاه چند سوختی خود را در دارالحنا راه اندازی کرد که برای وسایل نقلیه ای که از سوخت های فسیلی معمولی (بنزین و گازوئیل)، برق یا هیدروژن استفاده می کنند، استفاده می کند.چنین ایده ای خیلی جدید نیست، زیرا شاهد اضافه شدن شارژرهای وسایل نقلیه الکتریکی (EV) به پمپ بنزین های موجود در اینجا هستیم که از نظر فنی آنها را نیز چند سوختی می کند. با این حال، ایستگاه جدید پتروس گزینههای مختلف سوختگیری را بهتر ادغام میکند و پیشبینیهایی برای سوخت هیدروژنی دارد، که ساراواک در گذار به اقتصاد هیدروژنی روی آن متمرکز است.
هدف این پروژه سهولت استفاده از سوخت های تجدیدپذیر است که بتوانند به زودی باعث رشد خودروهایی با انرژی پاک شوند[2].
همکاری Hive Energy انگلیس با شرکت پرتغالی Fusion Fuel برای تولید هیدروژن سبز
شرکت انگلیسی Hive Energy، توسعهدهنده انرژیهای تجدیدپذیر، یک کارخانه تولید هیدروژن سبز را با استفاده از فناوری الکترولیز پیشگام توسعهیافته توسط شرکت پرتغالی Fusion Fuel توسعه داده و خواهد ساخت.این یک فناوری یکپارچه انرژی هیدروژن-خورشید مبتنی بر میکرو الکترولیز با هدف دستیابی به کاهش قابل توجه در هزینه تولید هیدروژن سبز است که در حال حاضر این پروژه در مرحله پردازش اداری است.
Hive Energy یک توسعه دهنده پیشرو و شریک مرجع برای اپراتورها، مشتریان صنعتی و لجستیکی برای اجرای استراتژی های کربن زدایی و انتقال انرژی است که در سراسر اسپانیا این شرکت دارای مجموعه ای از پروژه های 3GW برای تولید هیدروژن/آمونیاک سبز است که در حال حاضر برای تامین تقاضای رو به رشد در بازار در حال توسعه است.
Fusion Fuel نیز یک رهبر نوظهور در فضای سبز هیدروژن است که یک راهحل الکترولیز اختصاصی انقلابی ایجاد کرده است که به شما امکان میدهد با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، هیدروژن را با هزینههای بسیار رقابتی تولید کنید. خطوط تجاری Fusion Fuel عمدتاً شامل فروش فناوری الکترولیز، توسعه نیروگاه های هیدروژنی است که تحت مالکیت و بهره برداری Fusion Fuel قرار دارد[3].
همکاری چهارجانبه مجارستان، اسلواکی، لهستان و رومانی برای توسعه و گسترش انرژی هیدروژن
اپراتورهای سیستم انتقال از لهستان، رومانی، اسلواکی و مجارستان در زمینه توسعه شبکه هیدروژن منطقه ای همکاری می کنند.
با به رسمیت شناختن انتقال انرژی سبز و اهداف کاهش انتشار اتحادیه اروپا، چهار TSO گاز طبیعی اروپای مرکزی که متشکل از شرکت های GAZ-SYSTEM لهستان، Transgaz رومانی، Eustream اسلواکی و FGSZ مجارستان در زمینه های مشارکت استراتژیک برای بررسی امکان کربن زدایی عملکرد، انتقال گازهای سبز و بررسی پتانسیل های انتقال CO2 یادداشت تفاهم مشترکی را در بوداپست امضا کردند.
برای گسترش دامنه همکاری، این طرح برای سایر TSOهای منطقه ای نیز باز است و تفاهم نامه از همه ابتکاراتی که توسعه زنجیره ارزش هیدروژن در منطقه CEE را تقویت می کند و توجه به ویژگی های منطقه ای برای تکامل یکسان شبکه هیدروژن در اتحادیه اروپا را افزایش میدهد را حمایت می کنند[4].
همکاری KTM Technologies استرالیا با تیم H2X برای طراحی و ساخت خودروهای پیل سوختی
KTM Technologies با تیم H2X برای طراحی و توسعه خودروهای پیل سوختی همکاری خواهد کرد.در همین زمینه H2X اخیراً اعلام کرد که خودروهای پیل سوختی هیدروژنی خود را در ویکتوریا میسازد و این آخرین معامله گام مهمی در سفر H2X برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در تولید خودروهای هیدروژنی است.
برندان نورمن، مدیرعامل H2X بیان کرد که: «همکاری ما با KTM Technologies نقطه عطفی در ایجاد خودمان به عنوان یک تولیدکننده خودروهای هیدروژنی ممتاز جهانی است و ما با استفاده از منابع شرکتی با قابلیتهای بینظیر مانند KTM، نه تنها آینده خود را تضمین میکنیم، بلکه در حال توسعه یک صنعت رقابتی بینالمللی مستقر در استرالیا هستیم.
KTM AG یک تولید کننده موتور سیکلت و خودروهای اسپرت اتریشی است که در سال 1992 تشکیل شد اما پایه و اساس خود را در سال 1934 آغاز کرد. امروزه KTM AG شرکت مادر گروه KTM است که متشکل از مارک های موتورسیکلت KTM، Husqvarna و GasGas است.
این توافقنامه باعث میشود که KTM Technologies بر توسعه فناوریهای کامپوزیت و پیشرفته در زمینه e-mobility از منابع نوآورانه/پیشرو خود و مهندسان مشهور جهان برای ایدهپردازی راهحلهای مفهومی برای پلت فرم شاسی اوریگامی استفاده کند که H2X از آن برای توسعه و تولید وسایل نقلیه خود استفاده خواهد کرد که یک راه کارآمد هزینه و منابع کاملاً جدید است.
KTM Technologies راهحلهای مفهومی برای شاسی اوریگامی را بررسی و ارزیابی میکند که کدام پلتفرم برای ناوگان خودروهای جدید H2X مناسبتر است.
آقای نورمن گفت: “KTM یک OEM اثبات شده با سابقه بیش از 85 سال انقلاب در صنعت دو چرخ است.” شهرت آنها برای کیفیت و نوآوری به تقویت ردپای جهانی ما کمک خواهد کرد.
KTM Technologies با استفاده از شبیهسازیهای FEM بهینهسازی معماری، بهترین عملکرد شاسی و چیدمان ساختار کابین را تحلیل میکند..
این مشارکت توانایی H2X را برای مشارکت با برندهای پیشرو جهانی و مبتکرانی مانند KTM نشان میدهد. از آنجایی که H2X به نشان دادن مشارکت های استراتژیک ملموس در تمام جنبه های تجارت ادامه می دهد، شتاب پیش از عرضه برنامه ریزی شده شرکت در یک بورس بزرگ در حال افزایش است[5].
کانسپت هیدروژنی رنو در 19 می رونمایی خواهد شد
رنو فاش کرده است که خودروی مفهومی بعدی آنها در تاریخ 19 می در رویداد ChangeNOW 2022 به نمایش عمومی درخواهد آمد.
برخلاف تیزر قبلی که قطعه بزرگی از ستون B را نشان می داد، آخرین عکسی که رنو به اشتراک گذاشته است تنها بخش کوچکی از ستون B را نشان می دهد. نماد روشن رنو و همچنین رنگ منحصر به فرد تغییر رنگ که رنگ های آبی، سبز و بنفش را ترکیب می کند، دیده می شود. این جزئیات برای تعیین سبک بدنه مفهومی کافی نیست، که ممکن است یک هاچ بک مانند رنو 5 یا یک کراس اوور/SUV مانند مگان E-Tech باشد.
چیزی که ما نمی دانیم این است که آیا سازنده فرانسوی با GR Yaris Experimental و Corolla مسابقه ای در توسعه موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی از تویوتا پیروی خواهد کرد یا خیر که در طول رویداد ChangeNOW، که در کاخ بزرگ افمر و برج ایفل در پاریس، فرانسه برگزار میشود، اطلاعات بیشتری درباره این مفهوم خواهیم یافت[6].
مشخصات:
نویسنده:شهاب نوشمند
آدرس ایمیل:[email protected]
آدرس لینکدین: https://linkedin.com/in/shahabnooshmand
منابع:
[1] https://www.offshore-energy.biz/green-hydrogen-based-fuels-are-the-best-option-for-shippings-green-transition-report-finds
[2] https://paultan.org/2022/04/14/petros-multi-fuel-station-in-sarawak
[3] https://www.hiveenergy.co.uk/2022/02/01/green-hydrogen-fusion-fuel
[4] https://www.gaz-system.pl/en/for-media/press-releases/2022/april/07-04-2022-transmission-system-operators-from-poland-romania-slovakia-and-hungary-cooperate-on-the-development-of-a-regional-hydrogen-grid.html
[5] https://h2xglobal.com/h2x-engages-with-ktm-technologies-to-create-lightweight-vehicle-chassis
[6] https://autobizz.in/renaults-hydrogen-concept-teased-again-will-debut-on-may-19